از آزادی بیان نترسیم

شهروند|  پنجشنبه هفته‌ای که گذشت، درحالی از راه رسید که حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همزمان با آغاز دهه فجر و سی‌وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، میزبان میهمانانی بود که برای بزرگداشت سالگرد ورود امام‌خمینی(ره) به ایران، دور یکدیگر جمع شده بودند. نخستین سخنران این مراسم هم همان‌طور که قبلا اعلام شده بود، کسی نبود جز حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی، نوه امام(ره).
نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در این مراسم اظهاراتش را با بیان این‌که پویایی انقلاب اسلامی در این است که ببینیم آیا امروز همچنان آرمان‌های آن از آرمان‌های جامعه است یا خیر؟ گفت: دهه فجر، دهه بازخوانی آرمان‌های انقلاب است و بزرگداشت دهه فجر بزرگداشت آرمان‌های اصیل ملت ایران است.
 او گفت: امروز استقلال داریم و خودمان برای سرنوشتمان تصمیم می‌گیریم و شرق و غرب برای ما تصمیم نمی‌گیرد. ما توانستیم شرق و غرب را از کشورمان بیرون برانیم.
او با بیان این‌که نباید از آزادی بیان بترسیم، کسی که حجت دارد، از آزادی بیان نمی‌ترسد، ادامه داد: اسلام موید آزادی و آزادگی است، امام فرمودند هیچ‌کس حق ندارد فردی را از آزادی محروم کند، ما آزادی خود را از اسلام گرفتیم. توجه به رأی و نظر مردم بسیار مهم است. امام(ره) رأی مردم را میزان و رهبری معظم رأی مردم را حق‌الناس نامیدند، میزان تعبیر بسیار دقیقی است، حق‌الناس نیز اینچنین است، حق مردم است، باید به مردم این حق داده شود، حق‌الناس یعنی ریشه انتخابات و بازگشت به رأی مردم در شرع ماست، ما احترام به رأی مردم را از شرق و غرب نگرفتیم، از شرع خود گرفتیم.


سیدعلی خمینی ادامه داد: امروز ملت، اسلامی که امام عرضه کرد و اسلامی که با زمان و مکان معنا و متحول می‌شود، را می‌خواهد، ولی‌فقیه عادل با تقوا بر حرکت‌های دولت و حکومت نظارت دارد، چقدر ولایت فقیه را تخریب کرده و می‌کنند، اینها ولایت فقیه و نقش ولی‌فقیه را در انقلاب اسلامی نفهمیدند، ما به وجود ایشان افتخار کرده و معتقدیم پس از امام هیچ شخصی را نداشتیم، که مانند ایشان بتواند جای امام را پر کند، این افتخار ماست و به وجود رهبری بزرگوار افتخار می‌کنیم. زمانی که در مجلس خبرگان، رهبری را به ایشان واگذار می‌کنند، نه از باب تعارف که از باب بی‌اهمیتی قدرت، آن را پس می‌زند، این امر را با رقابت‌های دنیا برای رسیدن به قدرت مقایسه کنید، ما افتخار می‌کنیم فردی در رأس حکومت است، که مقام را پس زد، امروز به برکت فیلم منتشرشده این امر بر همه روشن شد.
او با بیان این‌که مردم فقر را تحمل می‌کنند، آنچه نمی‌شود تحمل کرد و داغ فقر را دوچندان می‌کند، مسأله تبعیض است، گفت: این‌که من ندارم، همسایه هم ندارد و مسئول و رئیس هم ندارد، تحمل‌کردنی است، اما وقتی من می‌بینم آقازاده‌ای زندگی متفاوتی دارد، پذیرفتنی نیست، وقتی جامعه ناتوان است و قدرت ندارد، ما هم نباید داشته باشیم، نگویید این ملک برای من نیست، برای دوست من است، ما با ثروت مشکلی نداریم، اسلام را حضرت خدیجه پیش برد، ما کاری به ثروت نداریم، اما این‌که چگونه زندگی می‌کنید، مهم است، مردم کاری به سند خانه ندارند، اما نگاه می‌کنند که تو در این خانه زندگی می‌کنی، تبعیض درد و رنج می‌آورد. نوه امام(ره) گفت: امام فرمود آن روزی باید فاتحه دولت و ملت را بخوانیم که توجه به مظاهر دنیا پیدا کنیم، این دنیا مسیر عبور است، گاهی مسئولین به مردم می‌گویند، از مال دنیا برحذر باشید، مردم ندارند که بخواهند برحذر باشند، حتی خانه ندارند، اما خطاب ما به مسئولین و قدرتمندان است، نه خطاب به مردم، زندگی رهبری را نگاه کنید، همین‌طور است. من مطلعم بسیاری از مسئولین جمهوری اسلامی رعایت می‌کردند و رعایت می‌کنند، اگر غیر از این بود، که باید فریادها بلندتر می‌شد، این‌که ما عرض می‌کنیم، توجه به آرمان‌هاست، این‌که در این مسیر حرکت نکنیم، فکر نکنیم تجملات ارزش است، خیر، بدانیم اینها نه در پیشگاه مردم است، نه در پیشگاه خدا ارزش خواهد بود، ما باید ملت خود را دریابیم و از تبعیض‌ها کم کنیم و مسئولان و مردم در کنار هم با هم حرکت کنند، یکی از خیانت‌های منافقین ترور بزرگان ما بود و موارد امنیتی ایجاد کردند، وگرنه مسئولان ما در بین مردم رفت‌وآمد می‌کردند.